geworteld 2

Logische niveaus van Bateson

Logische niveaus zijn een hypothese vanuit neurolinguïstisch programmeren (NLP) dat er 6 logische overtuigingsniveaus zijn waarin mensen leren, veranderen en functioneren. Deze logische niveaus van leren, verandering en denken zijn gebaseerd op het werk van de antropoloog Gregory Bateson.   

De logische niveaus van Bateson hebben een herkenbare hiërarchie: elk hoger niveau spreekt een fundamenteler gebied aan met een grotere impact op ons als individu.  

 

Op het hoogste niveau vinden we zingeving: de ultieme drijfveren van het denken en handelen van de mens. Daar koesteren mensen de zin van het bestaan en hun levensmissie. Daaronder ligt het niveau van identiteit: de ervaring en betekenis die mensen geven aan wie ze zijn. Onder identiteit vinden we het niveau van waarden en overtuigingen: wat mensen belangrijk vinden, waar ze waarde aan hechten, welke doelen ze koesteren. Daaronder vinden we vaardigheden (wat een mens kan en hoe we doen wat we doen), gedrag (wat we doen) en tenslotte omgeving (in tijd en ruimte). 

 

Veranderingen op een lager niveau kunnen leiden tot veranderingen op een hoger niveau, daar gaan de logische niveaus van uit. Waar we leven, bepaalt bijvoorbeeld mee wat we belangrijk vinden aan waarden, identiteit en zingeving. Of hoe we over bepaalde dingen denken, heeft een invloed op onze beleving van identiteit en zingeving. 




Oefening

Probeer de logische niveaus uit in twee richtingen.  Het is fijn om dit samen met iemand te doen en terwijl je doorheen de niveaus gaat, ook die in de ruimte af te stappen.

Ga bijvoorbeeld samen naar buiten. Terwijl één persoon de vragen stelt, stapt de andere niveau per niveau af.


Begin bovenaan (bij missie) en stap langzaam naar omgeving, waarbij je alle vragen overweegt (hardop of voor jezelf).


Ben je beneden aangekomen, stap dan weer terug en overweeg opnieuw de vragen.

Zie of er iets verandert, rijker of helderder wordt. 

Missie - Wat is jouw persoonlijke missie? 

Waar wil jij het verschil maken? Impact hebben? 

  

Identiteit - Eigenwaarde, wat maakt je uniek, zelfbeeld? 

  

Overtuigingen & waarden - Welke waarde streef jij na? 

Wat kan de ander voor je betekenen? 

Wat drijft jou? 

  

Krachten - Denk na over jouw mogelijkheden, jouw krachten, jouw competenties, talenten……. Wat is jouw persoonlijke top drie? 

  

Gedrag - Welke betekenis geef jij aan ondernemen/ ondernemerschap?  

Hoe zie jij onze gezamenlijke toekomst? 

  

Omgeving - Welke betekenis geef jij aan een veranderende omgeving? 

Hoe ga je om met een veranderende omgeving? 

Share by: