Ontdekken 2

Empathy map

Maak een empathy map, alle betrokkenen indachtig van de uitdaging waaraan jij werkt:

 

  • Wat denken en voelen de betrokken partijen?
  • Wat zijn hun belangrijkste bezigheden, zorgen en ambities? 
  • Wat zien de betrokkenen? Wat is hun omgeving? 
  • Wat zeggen ze? En welk gedrag vertonen ze? 
  • Wat horen zij? Wat zeggen hun beïnvloeders? 
  • Waar zitten hun angsten, frustraties en belemmeringen? 
  • Waar zitten hun verlangens en hun behoeften?
  • Wat is hun toekomstvisie?

Bron: Design a better business, Patrick Van der Pijl

Context map

Maak een context map voor de complexe uitdaging waar jij van wakker ligt.


  • Wat zijn relevante trends (bv demografisch, technologisch, ecologisch, psychologisch,…)?
  • Welke wetten & regelgevingen hebben een impact op de complexe uitdaging? 
  • Wat zijn de economische en omgevingsfactoren waarmee je rekening moet houden? 
  • Welke onzekerheden kenmerken de complexe uitdaging? 
  • Extra: Wat is de rol van technologie in de complexe uitdaging?


Bron: Design a better business, Patrick Van der Pijl

Design thinking

De laatste jaren wordt design thinking meer en meer gebruikt voor de aanpak van wicked problems. Wicked problems zijn dynamisch, te bekijken vanuit verschillende perspectieven, geen causaal verband, we weten niet waar we uitkomen. Deze principes vind je ook terug bij design thinking.

Design Thinking is een mindset, een manier van denken waarbij de mens centraal staat, vertrekt vanuit mogelijkheden en gericht is op innovatie. Design thinking stimuleert creativiteit en nieuwsgierigheid. Het vertrekt vanuit een oprechte nieuwsgierigheid door te onderzoeken en te experimenteren.

meer weten?
Share by: